Wyniki badania satysfakcji mieszkańców z działań spółdzielni.
Badanie zadowolenia mieszkańców z pracy spółdzielni - wyniki ankiety.
Idzikowskiego, Sielce i Stegny Rożek - pracę tych administracji mieszkańcy ocenili najlepiej. Ogólna ocena wystawiona spółdzielni w dziewiątym już badaniu satysfakcji wyniosła 3,16 (w skali od 1 do 4).
Średnia ocena ogólnego poziomu zadowolenia, badanego w skali 1-4 (1 - zdecydowanie niezadowolony do 4 - zdecydowanie zadowolony) wyniosła w obecnej edycji 3,16 pkt., czyli jest nieco niższa niż w poprzednich latach (3,20 przed rokiem, 3,18 w latach 2018-2019). Na pozycję najlepiej ocenianego osiedla po czterech latach powróciło Idzikowskiego, na podium znalazły się jeszcze Sielce i Stegny Rożek, zaś ranking zamykają Sadyba i Stegny Północ.
Dwa osiedla uzyskały lepszy wynik niż w 2019 roku. To Sielce i Stegny Południe. Administracja osiedla Stegny Południe dodatkowo może cieszyć się najwyższą uzyskaną przez to osiedle oceną w historii prowadzenia ankiety - 3,22. Największy spadek oceny odnotowało osiedle Stegny Rożek, jednak w zeszłym roku na tym osiedlu wystawiono najwyższą ocenę w historii badań, więc pomimo słabszej oceny i tak "Rożek" znalazł się na podium rankingu osiedli.
W przeprowadzonym już po raz dziewiąty badaniu, tradycyjnie pytania dotyczyły pięciu następujących obszarów: obsługa mieszkańców przez administrację osiedla, rozliczenia i opłaty, porządek, remonty, informowanie i prowadzenie zebrań. Oceniono również ogólny poziom zadowolenia mieszkańców osiedli. Łącznie ankieta dotyczyła piętnastu zagadnień.
Najważniejszym czynnikiem kształtującym zadowolenie mieszkańców są obszary "Obsługa" oraz "Remonty" - to znaczy postrzeganie tych aspektów najbardziej wpływa na ogólną ocenę. Podkreślić należy, że oba te obszary zostały generalnie wszędzie wysoko ocenione - odstająca ocena występuje jedynie na Sadybie, co przekłada się na ogólnie niższy wynik osiedla. Jakość obsługi postrzegana jest poprzez takie aspekty jak profesjonalne i terminowe wykonywanie zadań, uprzejmość pracowników, łatwe nawiązywanie kontaktu z administracją w razie pilnej sprawy. Obszar "Obsługa" został wszędzie wysoko oceniony (średnia 4,1 - taka sama jak przed rokiem; oceny w poszczególnych obszarach w skali od 1 do 5). Drugi ważny obszar - "Remonty" - uzyskał w tym roku najwyższą ocenę w historii badania - 3,7. Co ciekawe, remonty lepiej niż przed rokiem ocenili mieszkańcy dużych osiedli (Sadyba, Sielce, Stegny Południe i Północ), zaś pogorszyła się ocena prowadzonych prac na małych osiedlach (Bernardyńska, Idzikowskiego, Stegny Rożek).
W ocenach mieszkańców od lat nie zmienia się jedno: dobra opinia o czystości na osiedlach. Kategoria "Porządek w budynkach i na osiedlu" w skali spółdzielni został oceniony na 4,4. Oceny na większości osiedli są wysokie i nie zmieniły się znacząco w stosunku do poprzedniego roku. W tej kategorii warto wyróżnić wynik Sadyby: wzrost z 3,4 na 4,0.
W kontekście ogólnie nieco słabszej oceny wystawionej spółdzielni przez mieszkańców uwagę zwraca fakt, że poprawiło się postrzeganie dwóch najgorzej dotąd ocenianych aspektów funkcjonowania administracji: prowadzenie zebrań i konkurencyjność opłat. W odniesieniu do opłat w tym roku odnotowano najwyższą ocenę od dziewięciu lat (wynik 3,8 względem 3,6 w 2019 r.), a negatywnie poziom opłat oceniło tylko 13 proc. ankietowanych, zaś pozytywnie 42 proc. (przy czym aż 45 proc. wybrało odpowiedź "nie mam zdania"). Średnia odpowiedzi na temat opłat od lat należy do najniższych wśród wszystkich zadawanych pytań: w tym roku tylko na jednym osiedlu - Idzikowskiego - przekroczono 3,5. Wynik całego obszaru "Rozliczenia" w górę ciągnie drugie pytanie - o skrupulatność przygotowywania rozliczeń. Podobnie jest z obszarem "Informacje i zebrania", gdzie kwestia informowania jest oceniana relatywnie dobrze (średnia 3,98), zaś forma prowadzenia zebrań bardzo nisko (średnia 3,24).
To właśnie pytanie o formę prowadzenia zebrań odnotowało najniższe oceny na wszystkich osiedlach - najwięcej zastrzeżeń mają tutaj mieszkańcy osiedla Sadyba (średnia 3,09) i Stegien Północ (średnia 2,83). Drugim najsłabiej ocenianym pytaniem jest to dotyczące konkurencyjności opłat eksploatacyjnych (średnia 3,36 wobec 3,35 przed rokiem) - najwięcej zastrzeżeń mają tutaj także mieszkańcy osiedla Sadyba (średnia 3,23) i Stegien Północ (średnia 3,02).
W wyniku badania uzyskano 1141 wypełnionych kwestionariuszy, co oznacza spadek w porównaniu do poprzedniej edycji badania o prawie 20 proc. (w 2019 roku uzyskano 1417 kwestionariuszy), ale jest to wynik na poziomie 2018 roku (gdy uzyskano 1110 kwestionariuszy). Po zebraniu ankiet stwierdzono, iż 73 proc. badanych wypełniło w pełni kwestionariusz. W końcowej analizie zostały uwzględnione wyniki wszystkich odpowiedzi, także tych niepełnych. Na uwagę zwraca fakt, że na każdym osiedlu wypełniono liczbę formularzy pozwalającą na miarodajną ocenę. Badanie zostało przeprowadzone wśród wylosowanej grupy mieszkańców osiedli przynależących do MSM "Energetyka". Pracownicy administracji osiedli dostarczyli mieszkańcom kwestionariusze do uzupełnienia, a następnie zadbali o ich zebranie i przekazanie do firmy realizującej badanie.
Zobacz wyniki ankiety.